“Het was een jaar vol tegenstellingen”

Pascal de Klerk

Met afstand dichterbij

Het was een jaar vol tegenstellingen: extreme hitte in de zomer, extreme koude in de winter, het stilvallen van projecten, maar ook het opstarten van nieuwe zaken, relatieve rust en juist enorme drukte, meer sociale afstand maar zeker ook meer nabijheid….

Zo trad ons hitteprotocol in werking in augustus 2020, toen het boven de 30 graden was, en vroegen we inwoners hun containers eerder aan straat te zetten. En sneeuwde het zó in februari 2021 dat we voor het eerst sinds de oprichting van Saver, een week geen afval ingezameld hebben.

In maart 2020 moesten we noodgedwongen stoppen met onze huis-aan-huiscampagne over het scheiden van GFT+E (Groente-, Fruit-, Tuinafval en Etensresten) vanwege Covid-19. Maar startten we tegelijkertijd juist met het optimaliseren van onze routes om zo de inwoners van onze vier gemeenten nog efficiënter te bedienen. En zorgden we er o.a. voor dat alle huishoudens twee nieuwe Saverpassen kregen.

Op kantoor gingen steeds meer mensen thuiswerken en werd het rustig in de gangen. Aan de andere kant stonden er rijen met wachtenden voor de poorten van onze milieustraten vanwege de aangescherpte Coronamaatregelen en stroomden papiercontainers bijna over van alle lege dozen van de internetbestellingen van inwoners.

Juist omdat het zo’n vreemd jaar was, is ons magazine dit keer korter dan normaal en hebben we onze gebruikelijke manier van vertellen met woorden, aangepast in vertellen met behulp van beelden. Bekijk hier onze geanimeerde infographic van dit magazine. In ongeveer twee minuten vertellen we daarin ons verhaal over 2020.

En last but not least: onze afvalhelden. Daar sprak ik vorig jaar al over in ons magazine. In 2020 werd het inzamelen van afval bestempeld als vitaal beroep en moesten we onze medewerkers vragen door te werken tijdens de Coronacrisis. En dat deden ze.

Het nieuwe woord dat in maart 2020 ontstond: afvalhelden, heeft in maart 2021 geleid tot de nationale Week van de AfvalHelden. Een week lang hebben we onze medewerkers in het zonnetje gezet met allerlei extra’s. Maar eerder al lieten we dit gevoel verbeelden in een video: ‘Helden van de Nacht’. Over al onze mensen die ’s nachts op pad gaan om de wegen en straten sneeuw- en ijsvrij te krijgen. Bekijk hier de video.

We hebben alle bedankbriefjes en bemoedigende berichten van inwoners in het afgelopen jaar heel erg gewaardeerd en doen dat nog steeds. We houden afstand van elkaar, maar door dit soort dingen voelen we ons dichter bij u dan ooit.

Pascal de Klerk