Video afspelen

Campagne samen aan de bak

Om inwoners aan te sporen het afval beter te scheiden en hen bewust te maken van de noodzaak ervan, voeren we al jaren campagne samen met de vier gemeenten. In juli 2018 startten we de campagne Samen aan de Bak!, waarbij we inwoners laten weten dat we het niet alleen kunnen. We moeten het SAMEN doen.

We zetten volop in op social media (Facebook en Instagram) en inmiddels hebben we daar al 1.389 volgers. We riepen een speciale website in het leven: www.samenaandebak.nl. Hier kunt u via een speciale zoekmachine nagaan welk afval in welke bak thuishoort, treft u nieuws en weetjes aan op het gebied van afval, krijgt u tips om thuis gemakkelijker te scheiden en kunt u precies zien waar onze verzamelcontainers zich bevinden bij u in de buurt. Buiten dat kunt u uw kennis op het gebied van afval testen door mee te doen aan onze quiz.

Maar ook offline lieten we u weten dat we er zijn: we verzorgden een huis-aan-huismailing over afval scheiden in Woensdrecht, lieten al onze vuilniswagens bestickeren met campagne-uitingen, brachten een enorm geveldoek aan op één van onze hallen en lieten zelfs ons pand aan één kant volledig bestickeren. Natuurlijk bleef de website van Saver hierbij niet achter, ook daar vindt u de campagne terug. Al onze communicatie ademt de campagnesfeer uit, om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Telefoontjes

In 2018 stond onze Servicelijn u zoals gewoonlijk graag te woord. 42.053 telefoontjes werden beantwoord

Meldingen

In totaal  kwamen er 13.996 meldingen binnen. De meeste gingen over het inzamelen van afval (4.982). 3.299 gingen over illegale stort, 2.522 over ondergrondse containers en 2.137 over onze reinigingsactiviteiten.  De rest van de meldingen valt onder de categorie ‘overig’. De meeste meldingen werden in januari, mei en augustus 2018 gedaan.

Afvalwijzer app

Onze Afvalwijzer app werd in totaal in 2018 maar liefst 86.549 gedownload.

Websites

157.481 mensen bezochten onze website www.saver.nl in 2018 en de campagnewebsite www.samenaandebak.nl werd door meer dan 6.000 inwoners geraadpleegd in de periode juli t/m december 2018.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Sinds 25 mei 2018 is de AVG van kracht. Ook wij werken volgens deze verordening en behandelen de gegevens van de inwoners uit ons werkgebied met de uiterste zorgvuldigheid.

Samen aan de Bak voor de school- en clubkas

Voorheen heette dit onze Vette Actie en dat was het eigenlijk nog steeds in 2018, alleen in een ander, Samen aan de Bak-jasje. Scholen en (sport)verenigingen konden speciale containers voor frituurvet en textiel door ons laten plaatsen en leden of leerlingen oproepen frituurvet en/of oud textiel en schoenen van huis mee te nemen. Voor elke volle container ontving de school of (sport)vereniging een vergoeding, hetgeen een mooie bijdrage aan een activiteit of wens betekende.

"Wij wilden u in 2018 ook graag weer persoonlijk ontmoeten. Om carnaval met u te vieren, maar ook voor het serieuzere werk: u vertellen over het belang van afval scheiden."

Bergen op Zicht

Ondanks het oorverdovende lawaai van het podium waar we vlakbij stonden, brachten we op zaterdag 15 september 2018 een zonnige en interessante dag door met de grondstoffenbus op de Grote Markt in Bergen op Zoom. Kinderen konden bij ons afval scheiden door het via basketbalnetten in de juiste containers te gooien en met onze speciale Samen aan de Bak-afvalscheiden-quiz maakte u kans op een prachtige prullenbak met drie verschillende compartimenten. De winnares heeft deze inmiddels ontvangen! Wel leerden we uit de quiz dat er nog vele misverstanden bestaan over afvalscheiden. Zo wist bijna niemand van onze bezoekers bijvoorbeeld niet dat kristalglas niet in de glasbak mag.

Brabantse Waldag

Op zondag 9 september 2018 troffen we u voor de eerste keer op Landgoed Mattemburgh in Hoogerheide op het Duurzaamheidsplein op de Brabantse Waldag. Een inspirerend evenement op een prachtige locatie, waarop vele bedrijven en organisaties uit de regio op het gebied van duurzaamheid elkaar ontmoetten en ideeën uitwisselden. Ook hier speelden we de Samen aan de Bak-quiz met u en gaven we een speciale prullenbak weg. Een veel voorkomend misverstand: etensresten mogen echt bij het Groente-, fruit en tuinafval! Bekijkt u hier een impressie van de dag.

Da’s m’n stadje Carnaval Roosendaal

Onder het motto ‘Da’s m’n stadje’ reden we met onze grondstoffenbus mee met de Reclamestoet  in Roosendaal. Medewerkers die meeliepen deelden zoals ieder jaar buttons uit, waarop het motto verbonden werd met het thema afval.  Spaar ze allemaal!

Roosendaals treffen

We hadden u daar graag getroffen, maar het weer gooide roet in het eten: een storm deed het evenement komen te vervallen. Maar niet getreurd: op 29 september 2019 gaan we in de herhaling en zien we u graag op dit (normaliter tweejaarlijkse) evenement voor verenigingen en instellingen uit Roosendaal.

Me d’éél oew art Bergen op Zoom

Zoals ieder jaar maakten we ook deel uit van de Bergse carnavalsoptocht. Ook hier lieten we ons inspireren door het motto ‘Me d’éél oew art’. Onze medewerkers waren de buttons in een mum van tijd kwijt en de grondstoffenbus verenigde het nuttige met het aangename en wees de feestvierders op het belang van het scheiden van afval.